SEN W INNYCH NIEZACHODNICH KULTURACH
 

„Dowiedz się ze Snów, czego brakuje w twoim życiu.” W.H.Auden (1907-1973)
 

  SZAMANIZM

W wielu społecznościach Ameryki Południowej i Azji szamani odgrywają rolę kapłanów, lekarzy i doradców. Są centralnymi figurami w swoich wspólnotach i mogą udzielać konsultacji zarówno jednostkom, jak i całym grupom, zwłaszcza kiedy coś źle się układa. Szamani wierzą, że posiadają zdolność opuszczania realnego świata i odwiedzania innych wymiarów – duchowego królestwa świata. W czasie pobyty w zaświatach mogą komunikować się z przodkami, walczyć ze złymi mocami albo wstawiać się za osobami, które ich o to prosiły. Sny stanowią esencję życia szamana. W rzeczy samej przez potężny sen albo delirium strasznej choroby, w którym mogą zobaczyć swoją własną gwałtowną śmierć i odrodzenie, odnajdują swoje wyjątkowe powołanie. Takie doświadczenie zmienia ich na zawsze. Pozwala korzystać ze snów w celu porozumiewania się z duchami i odwiedzać duchowy wymiar świata, zdobywając nowe zrozumienie problemów nurtujących ludzi albo poznanie prawdopodobnych rezultatów pewnych wydarzeń. Po wspólnej podróży we śnie szamani mogą poradzić, jak należy się zachować, żeby uspokoić duch i zapewnić sobie pozytywne rozwiązanie problemu.

 WIERZENIA AFRYKAŃSKIE

W Afryce istnieje kilka odrębnych obrzędów, które na swój niepowtarzalny sposób traktują sny. Jednak wszystkie te pogańskie praktyki są akceptowane przez ogół plemion afrykańskich. Na przykład, większość wierzy, że dusza (tudzież jej duch) opuszcza ciało podczas snu i spotyka się z duchami bogów oraz przodków. Yansi z Zairu uważają senne przeżycia za równie ważne jak te, które przeżywają na jawie. Sny są opowiadane i tłumaczone albo przez starszyznę, albo przez znachorów, których sny mają szczególne znaczenie dla całej społeczności. Yansi opowiadają i tłumaczą swoje sny, jak tylko się obudzą, wierząc, że odnajdą w nich rozwiązanie nurtujących ich problemów. Wierzą także, że sny odkrywają najgłębsze lęki i pragnienia jednostki, i w ten sposób pomagają wytłumaczyć relacje danej osoby z grupą. Sny są także analizowane, aby znaleźć przyczynę choroby albo przewidzieć prawdopodobny wynik bitwy lub polowania.

 WIERZENIA RDZENNYCH AMERYKANÓW

Aż do przybycia ludzi z Zachodu sny były jedynym systemem wierzeń praktykowanym przez Irokezów z Ameryki Północnej. Indianie postrzegali sny jako przesłanie najgłębszych pragnień ukrytych głęboko w duszy człowieka. Zdawali sobie sprawę, że jeżeli zignorują głęboko skrywane uczucia, to mogą one doprowadzić do psychicznej albo fizycznej choroby. Korzystali z pomocy specjalistów, żeby odkodować sny, aby dusza dostała to, czego się domaga. Każdego roku Irokezi poświęcali jeden dzień na dramatyczne i wyzwalające święto zwane Ononharoia. W trakcie tego dnia cała społeczność prezentowała swoje sny, odgrywała je przed publicznością albo przedstawiała w postaci zagadki. Wierzono, że takie ćwiczenia mają oczyszczającą moc katharsis, pozwalającą zrozumieć istotę przesłania snów i później dążyć do jego spełnienia.

Hopi postrzegali sny jako wyraz indywidualnej, aktualnej sytuacji życiowej. To, czy jakiś sen był uważany za dobry bądź zły, zależało od jego emocjonalnej zawartości. Ci, którzy śnili, musieli rozmawiać o swych snach z grupą osób, aby dzięki temu oczyścić i odwrócić ich ewentualną negatywną moc. (Właśnie z tej tradycji zapożyczyliśmy wyrażenie „łapanie snów”).

Podsumowując, podczas gdy niektóre religie wciąż twierdzą, że praca nad snami jest niebezpieczna i może wyzwolić zło, współcześni ludzi różnych wyznań przykładają ogromną wagę do roli, jaką odgrywają w ich życiu senne marzenia. Łapanie snów ma u podstaw przesłanie, że każdy posiada klucz, którym potrafi otworzyć drzwi do wewnętrznej mądrości ukrytej w snach.